Thursday, July 29, 2010

A Riksa

Az indiai kozlekedes alapja. Merhetetlen szamban vannak jelen minden varosban, telepulesen. Rengeteg helyi megelhetesi alapja a riksazas. Ha az ember megerkezik egy varosba, azonnal letamadjak a riksasok. Ha intunk, hogy nem kell, akkor is kovetnek minket utunkon, meglehetosen kitartoan... A fuvardij megallapodas kerdese, alkudozni kotelezo.

A riksa egy nagyobbacska robogo motorjan alapszik, hatul ketto (hajtott) kereke van, elol pedig egy. A karosszeria hordozza a maximum 3 ulohelyet (egyes varosokban csak 2 lehet), a sofor vezetohelyet es az egy lengokaros hatso felfuggesztest. Rendes differencialmu es feltengely is tartozik riksahoz. A feltengely gumiharangok sok esetben, jol lathato modon lifegnek, de nem torodnek vele a soforok. A 80 kobcentis, ketutemu motor elsore gyengenek tunik, de igazabol mindenhol elmegy gond nelkul. Az apro kerekek es a jol attetelezett valto alkalmassa teszi a kozlekedesre, nem egyszer 4-5 ember es csomagjainak szallitasara. Motorkormany van a vezeto elott. Mivel elol csak egy kereke van hihetetlen kicsi a fordulokore. A ketutemu valtozat a legelterjedtebb. Termeszetesen LPG uzemuek(!), a ketutemu motor keneserol kulon olajszivattyu gondoskodik. A motor altalaban a vezeto melletti mechanikus karral indithato. A padlorol kell felrantani, mint egy kezifekkart.
Az ujabbak mar negyutemuek. Persze harmatgyenge ez a tipus is. A high-end riksakban van komoly hifi es onindito is. :)
Bravuros precizitassal kerulgetik egymast, arra gondosan ugyelve, hogy a kurt gombjat csak a leheto legrovidebb idore engedjek el.

Van egy nagyobb riksa, a dizel. Egyhengeres, leghuteses motorja unott kattogassal cipeli az olykor tobb mazsas rakomanyt, legyen az ember vagy aru. Ebbol a nagyobbol mar lattam auto kormanyost is, de az is szigoruan 3 kereken gurult.

A pimpeles elso lepese a Ganesha szobor kihelyezese a kormany moge. A kovetkezo lepcso a szinezgetes, foliazas. A legelvetemultebbek az elso, kozepen levo kerekre tesznek olyan disztarcsat, mint ami Ben Hur szekeren volt.

Ajto nincs rajta, az utasokat vedi csak az esotol egy felkotozheto ponyva. A sofor felol persze igy is jon annyi viz, hogy telejesen elazva szallunk ki a lelekvesztobol.

A muszerezettseg kimerul egy sebessegmeroben. 80 km\h-ig van skalazva, de en meg nem mentem 50-nel tobbet soha.

Egy riksanak ket tulajdonosa van altalaban. Az egyik reggel, a masik este dolgozik. Termeszetesen hitelre vettek meg egyutt es a koltsegek megosztasaval probaljak enyhiteni a terhet.

Ma meglepodve hallottam a riksa arat. 100000 Rs, ami hozzavetolegesen felmillio forint. A Tata Nano olcsobb nala itt Indiaban...

A riksakon a gumi meglepoen jo allapotban van. Ezen meglepodtem... Nagyon sok auton latni diagonal abroncsot, de ez egy masik poszt lesz Arpi... :)

Csak egy kepet (lefotoztam a fenykepezogep kijelzojet, ehhhh)csatolok most, kesobb feltoltom az osszeset.

1 comment:

  1. tutti a leírás.

    Azt, amit Kosovoban láttam, sztem síííímán felülmúlja sok helyen az Indián igényesség...:-)

    Báró Úr
    (li onto 3,14)

    ReplyDelete